021-6123
سبد خرید 0
« بازگشت به لیست مقالات | دوشنبه 1 شهریور 1395 در ساعت 54 : 17 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )
تاریخچه ی پیدایش ترازو و ترازوی دیجیتال
تاریخچه ی پیدایش ترازو و ترازوی دیجیتال مانند تمام ابزار های کاربردی به زمان های قدیم باز می گردد ، این به اهمیت ترازو اشاره دارد که در تمامی دوران ، اساس کار عرضه کنندگان کالا بوده و توزین توسط ترازو در تمامی مدل ها به برقراری عدالت تاکید دارد .
  • تعریف ترازو
ترازو در اصطلاح به ابزاری گفته می شود که جرم اجسام را تعیین می کند .
کلمه ترازو در فارسی به معنی « همسطح بود » است و استفاده کلمه ترازو برای ابزار سنجش جرم از آن جهت است که در ترازو های قدیم ، جرم اجسام از همسطحی با وزنه های دیگر تعیین می شده است .
از جمله مترادف های ترازو در انگلیسی می توان به کلمه balance و همچنین scale اشاره کرد .
  • تاریخچه و نیاز استفاده از ترازو
از زمان های قدیم ترازو در زندگی انسان کاربرد داشته است ، چنان که قدمت استفاده از ترازو را به 5000 سال قبل از میلاد دانسته اند و همچنین در نقاشی های مقبره های فراعنه تصاویری از ترازو مشاهده شده است ، انسان از قدیم برای جابه جایی اجسام و انتخاب کردن وسیله مناسب این کار نیاز به ترازو برای تعیین جرم اجسام داشته است و همین نیاز موجب به وجود آمدن ترازو به عنوان وسیله تعیین جرم شده است  البته از ترازو در قدیم استفاده های دیگر نیز می شده است از جمله آن می توان به استفاده از ترازو برای تعیین نسبت مستقیم و معکوس در ریاضیات و همچنین استفاده از ترازو در قدیم برای سنجش زمان اشاره کرد .
  • روند تکامل ترازو
ترازو در زمان های مختلف اشکال گوناگونی داشته است ، قدیمی ترین ترازو در ایران ترازوی حکمت است که توسط دانشمند ایرانی مسلمان اختراع شده است که یکی از قدیمی ترین ترازوهای کفه ای محسوب میشود ، ترازو کفه ای تا قبل از تولید ترازوی جدید بیشترین کابرد را داشته اند .
امروزه با به وجود آمدن ترازو های نوین ، برای کاربردهای مختلف ترازو های متفاوتی استفاده میشود .
ترازو براساس نحوه سنجش جرم اجسام به ترازوی کفه ای ، ترازوی دیجیتال تقسیم می شود .
ترازوهای دیجیتال نیز بر اساس موارد استفاده دارای انواع زیر است :
ترازوی فروشگاهی : غالبا در فروشگاه ها برای وزن کردن محصولات پروتئینی ، حبوبات و سایر اقلام استفاده میشود ، ترازوی فروشگاهی معمولا در ظزفیت های 30 تا 70 کیلوگرم تولید می شود ، دستگاه نیز دارای انواع بارکد زن ، صندوق دار ، پرینتر دار تقسیم می شود .
ترازوی آشپزخانه یا خانگی : ترازوی دیجیتال معرفی شده برای استفاده های خانگی و در ظرفیت های کم تولید می شود و عموما نیازی به دقت بالایی ندارد .
ترازوی صنعتی : ترازو دیجیتال معرفی شده برای مصارف صنعتی تولید می شود ، از آنجایی که ترازوی صنعتی برای جرم های بالا و صنعتی استفاده می شود دارای بدنه ای با جنس مقاوم و همچنین ظرفیت های بالای 100 کیلوگرم تولید میشود ، برخی از ترازوهای صنعتی دارای امکانات ویژه ای برای سهولت در روند تولید و توزین می باشد ، از جمله این امکانات می توان به امکان شمارش تعداد توسط ترازو و همچنین بارکد زنی و لیبل زنی و در برخی از ترازو ها امکان بسته بندی اولیه اشاره کرد .
ترازوی آزمایشگاهی : ترازو برای استفاده در آزمایشگاه ها تولید می شود در نتیجه نیاز به دقت بسیار بالا و ظرفیت سنجش جرم های پایین دارد ، همچنین برای بالاتر بردن دقت این نوع ترازو با ایجاد محفظه ای برای آن از دخالت تاثیر هوای اطراف و عناصر موجود در فضا در توزین ترازو جلوگیری می شود .
ترازوی نفرکش : دستگاه برای توزین جرم انسان کاربرد دارد ، ترازو نیاز به دقت بسیار بالا ندارد ، و معمولا در ظرفیت های تا 200 کیلوگرم تولید می شود .
ترازوهای نفرکش برای کابرد هایی همچون توزین وزن نوزاد و کودک ، ترازو نفرکش معمولی و خانگی و ترازوی باشگاهی که میتوانند میزان چربی و آب و کمبود و اضافه وزن تعیین کنند ، تولید می شوند .

ارسال نظر

نام شما :
ایمیل :
تلفن تماس :
متن پیغام :
7 / 10
از 1 کاربر
نمایش همه
علاقه مندی ها ()