021-6123
سبد خرید 0
« بازگشت به لیست مقالات | چهارشنبه 20 خرداد 1394 در ساعت 33 : 11 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )
ترازوی حکمت

ترازوی حکمت در اواخر قرن پنج توسط دانشمندان اسلامی طراحی و تولید گشته است ، در واقع ساخت این ترازو مابین قرن پنجم و قرن ششم هجری ثبت شده است ک تولید کننده ی ترازو شخصی بنام عبدالرحمان خازنی معرفی شده و این شخص نیز از دانشمندان اسلامی است ، ترازو حکمت در حالی که در زمانی توسط این دانشمند اختراع شد که پیشرفته تکنولوژی در حد صفر بوده و تولید این ترازو که به ترازوی حکمت شناخته می گردد اختراعی شگرف می باشد که از پنج کفه ( بر اساس تحقیقات انجام شده تعداد کفه ی ترازوی حکمت تا هفت عدد نیز قید شده است ) با پیچیدگی بسیار تشکیل شده است که هر کفه خود نیاز دارای ساختاری مجزا است .

ترازو در چندین سال اخیر پیشرفت زیادی داشته و ترازو در مدل ها و ساختار های بسیار کاربردی به صورت دیجیتال در حال تولید می باشد یکی از شگفتی های ترازوی حکمت امکان محاسبه جرم اجسام علاوه بر وزن آنها می باشد .

ترازوی دیجیتالی که امکان محاسبه ی جرم اجسام را داشته باشد یک ترازوی آزمایشگاهی می باشد که با داشتن محفظه ی توزین قدرت محاسبه ی جرم اجسام را داراست که با پیشرفت صنعت ترازو و تکنولوژی روز دنیا تولید این ترازو امکان پذیر گشته است در صورتی که ترازوی حکمت در قرن پنجم و ششم بدون هیچ یک از امکانات ذکر شده توسط عبدالرحمان خازنی مولف کتاب میزان الحکمه اختراع شده است .



ترازوی حکمت یکی از پیشرفته ترین ترازو در تاریخ اسلام می باشد از ویژگی های دیگری که ترازوی حکمت را یک اختراع شگرف می نماید امکان عملکرد ترکیبی و تعداد کفه های ترازو می باشد که در عیار سنجی آلیاژ دو عنصری به کار می رود ، نمونه ای از ترازوی حکمت در پژوهشکده ی مکانیک با توجه به مستندات از کتاب عبدالرحمان خازنی طراحی و اجرا گردید .

در تحقیق انجام شده توسط پژوهشکده ی مکانیک جهت مدرج سازی ترازو با به کارگیری محاسبات ریاضی برای تشخیص و عیار سنجی عناصر جامد روشی کاملا متفاوت بود ، امکان استفاده و به کار گیری ترازو حکمت در جهت تشخیص عناصر به شرط شناخت یکی از عناصر موجود در الیاژ است .

ترازوی حکمت تشکیل شده از پنج کفه بوده که سه قسمت برای نوع سنجش به شکل ترکیبی از ترازوی ساده و ترازوی آبی است ، مبنای سنجش ترازوی حکمت به شیوه ی ترازوی ارشمیدس می باشد که بر پایه ی برابر شدن کفه های بازویی ترازو و از سویی نیز کم شدن وزن جسم داخل آب استوار می باشد .

ترازوی دیجیتال و باسکول دیجیتال یکی از ابزار توزین بوده و امروزه این دو صنعت در حد بسیار زیادی پیشرفت نموده و شاهد ابزار دقیق اندازه گیری و توزین هستیم ، دیجی اسکال نمایندگی فروش برترین برند های صنعت ترازو و باسکول در تلاش است تا در این صنعت بهترین مشاور خرید و تعمیرات ترازو و باسکول باشد .

ارسال نظر

نام شما :
ایمیل :
تلفن تماس :
متن پیغام :
10 / 10
از 1 کاربر
نمایش همه
علاقه مندی ها ()