021-6123
سبد خرید 0
« بازگشت به لیست مقالات | جمعه 20 تير 1393 در ساعت 17 : 17 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

محصولات مرتبط

دفترچه راهنمای ترازوی پند مدل 6000

دفترچه راهنمای ترازوی پند مدل 6000 جهت سهولت امر توزین طراحی شده است و در پک خرید ترازوی دیجیتال یک عدد دفترچه راهنمای استفاده از ترازو وجود دارد که در رابطه با قابلیت های ترازو توضیح کامل ارائه و نحوه ی کارکرد ترازو را مشخص نموده است .

استفاده از دفترچه راهنمای ترازوی پند مدل 6000 موجب سهولت استفاده و نگه داری صحح از ترازو می گردد .

ویژگی های ترازوی پند مدل px6000

ترازوی فروشگاهی پند با توجه به نیاز کاربران توسط متخصصین مجرب ایرانی طراحی و تولید شده است ، ترازو فروشگاهی نیاز تمامی فروشگاه ها جهت امر توزین کالا می باشد و کیفیت ترازو حائز اهمیت است ، ترازو پند خوشبختانه یکی از بهترین ترازو های فروشگاهی است که در چندین سال اخیر به دلیل فروش بالا طرفداران زیادی یافته است ، ترازو دارای گواهینامه ی iso 9002 از شرکت بین المللی sgs سوئیس دریافت نموده است .


به منظور پاسخ دهی به نیازمندیهای کاربران و اعمال مشخصات مورد نیاز کاربر ، ترازوی پند قادر است در مراحل طراحی و تولید ، شرایط و امکانات ترازو را متناسب با نیازهای موجود تغییر دهد .


ترازو پند جهت توزین بسته های کالا ، بخصوص در فروشگاه ها و مراکز فروش مواد غذایی طراحی شده است حد اکثر ابعاد و وزن مجاز بسته ها و نیز دقت اندازه گیری در بخش مشخصات فنی این راهنما مشخص گردیده است .


ترازوی های پند دارای نمایش قیمت واحد کالاهای مختلف ، محاسبه قیمت کل ، محاسبه مجموع فروش روزانه ، کار به صورت ماشین حساب و ... می باشند به علاوه مدل ترازو px6000 p دارای قابلیت اتصال به کامپیوتر شخصی و چاپگر نیز است .


در راهنمای حاضر هر جا نیاز به ذکر دقیق مدل ترازو باشد از px 6000 ، px 6000 p و px 6000 D استفاده خواهد شد ، در سایر موارد شماره کلی px 6000 p به مفهوم هر دو مدل ترازو ذکر می گردد .شماره مدل دستگاه شما روی قسمت نمایشگر آن مشخص شده است .


 


ترازو های فروشگاهی px6000 p دارای 14 ماه ضمانت و خدمات پس از فروش ترازو طبق مفاد مندرج در ضمانت نامه صورت می گیرد .

لذا جهت دریافت هر گونه اطلاعات و رفع هر گونه خرابی و انجام تعمیرات ترازو می توانید از طریق واحد خدمات پس از فروش ترازوی پنند اقدام فرمایید .


ویژگی های ظاهری ترازوی فروشگاهی پند مدل px 6000 d :

صندوق مورد استفاده در ترازو دارای ابعاد 10 × 41 × 43 سانتی متر است ، این اندازه برای قرار گیری کامل ترازو بر روی صندوق کافی است .

چهار بریدگی در وجه بالایی صندوق برای ثابت شدن ترازو پیش بینی شده است ، در کشوی صندوق محل های مجزا برای نگهداری سکه و نیز محل های جداگانه و قابل تنظیم برای نگهداری اسکناس تعبیه شده است .

در بخش زیر صندوق ترازو و در حد فاصل میان دو پایه عقبی یک زبانه جهت خلاص کردن ضامن کشو به طور دستی وجود دارد باز شدن کشو منوط به آزاد بودن قفل اصلی که در قسمت جلو صندوق قرار دارد است در عقب صندوق یک رشته کابل جهت ارتباط صندوق و ترازو توزین تعبیه شده است .


لیست تجهیزات ترازو :

لطفا پس از باز کردن بسته بندی ترازوی دیجیتال ، از وجود قسمت های مندرج در جدول زیر اطمینان حاصل نمایید و چنانچه کمبود یا اشکالی در هر یک از اجزا مشاهده می شود ، سریعا با نمایندگی ترازو تماس بگیرید .

نصب ترازوی دیجیتال :

نصب اسان ترازو دیجیتال مدل px 6000 p از مهمترین ویژگی های آن است که در مرحله طراحی ، بدان اهمیت بسیاری داده شده است . از این رو شما می توانید بی نیاز از پرسنل بخش فنی شرکت صنایع پند و به تنهایی نسبت به نصب دستگاه اقدام نمایید .


برای دستیابی به نتیجه ای مطلوب و توزینی دقیق رعایت نکات زیر الزامی است :

  • محل ثابت و سطحی صاف را به عنوان محل نصب ترازو تعیین نمایید .
  • هیچ یک از قسمت های ترازو نباید در معرض پرتو مستقیم نور خورشید قرار داشته باشد .
  • ترازو را در معرض جریان شدید هوا ( کولر  ، پنکه و... ) قرار ندهید این امر باعث لرزش کفه توزین و در نتیجه خطای توزین می گردد .
  • ترازو را در مسیر رفت و آمد قرار ندهید .
  • از تماس کفه توزین با هر گونه شی جلوگیری نمایید .
  • از قرار دادن ترازو در میدانهای شدید مغناطیسی ، به طور مثال در نزدیکی الکتروموتورهای یخچال خودداری نمایید .
  • حتی الامکان به پریز برق مورد استفاده دستگاه ، سایر لوازم برقی را به طور همزمان متصل ننمایید .
  • همانطور که پس از بازنمودن بسته بندی مشاهده می شود دستگاه از دو بخش توزین و نمایشگر تشکیل می گردد . 

این دو بخش باید به هم متصل شوند به روش زیر :

پس از مشخص نمودن محل نصب ترازو ، ابتدا بخش توزین را به وسیله پایه های قابل تنظیم و با کمک تراز موجود بر روی ترازو در وضعیت کاملا افقی قرار دهید پس از جمع کردن سیم نواری اضافه به داخل پایه ، بخش نمایشگر را توسط پیچ موجود به بخش توزین متصل نمایید،  سرانجام سینی ترازو را در جای خود نصب کنید .

در ترازو پند مدل px 6000 D از چهار پایه پلاستیکی قابل تنظیم جهت نصب روی میز استفاده شده است همچنین 4 عدد پایه فلزی نیز در بسته بندی صندوق وجود دارد که لازم است برای نصب ترازوی دیجیتال بر روی صندوق ابتدا پایه های پلاستیکی را با نوع فلزی جابه جا کنید دقت نمایید تا کلیه پایه ها به طور کامل در محل خود محکم شوند .


برای نصب ترازو روی صندوق پول به ترتیب عمل نمایید .

  1. ترازو را روی صندوق قرار دهید ، به طوری که هر چهار پایه فلزی در داخل سوراخهای روی صندوق قرارگیرد.
  2. پس از داخل شدن هر چهار پایه در محل خاص خود سیستم توزین را به اندازه یک سانتی متر به عقب برانید تا پایه های فلزی در بخش باریک تر حفره های صندوق ثابت شود .
  3. حال ارتباط الکترونیکی میان صندوق و ترازو را با نصب کابل رابط برقرارکنید .

اتصالات ترازو :

  1. ترازو با ولتاژ های ورودی در محدوده  230 -180 ولت با فرکانس 50 هرتز تغذیه می شود کلید روشن / خاموش اصلی در قسمت پایین ، سمت چپ بخش توزین قرار دارد ، دقت کنید کابل برق در مسیر تردد و یا در معرض نور مستقیم خورشید ، قرار نداشته باشد .
  2.  در ترازوی پند مدل px 6000 - p اتصال ترازو به کامپیوتر از طریق درگاه سریال نه پایه از نوع نری برقرار می گردد . RS- 232
  3. در ترازو پند مدل px 6000 - p  برای استفاده از چاپگر یک درگاه استاندارد از نوع 25 پایه مادگی پیش بینی شده است پروتکل مورد استفاده centronics است .

آماده سازی چاپگر ترازو px 6000 p :

ترازوی پند مدل px 6000 p قابلیت چاپ قبض فروش را دارا است ، جهت صدور قبض فروش می توان از چاپگر های اپسون LQ - 100 و یا مدل های سازگار با آن با کاغذ سوراخ دار استفاده نمود ، مهمترین بخش کار هنگام استفاده از چاپگر ، فارسی سازی آن است .


بدین منظور مطابق روال زیر عمل نمایید :

  • چاپگر و ترازو را خاموش کنید .
  • کابل رابط چاپگر را به ترازو متصل نمایید .
  • چاپگر را روشن کنید و عملیات کاغذ گذاری را انجام دهید .
  • چاپگر را در وضعیت آماده چاپ ONLINE )) قرار دهید .
  • ترازو را روشن کنید .

ترازو PX 6000 - P  به نحوی برنامه ریزی شده است که پس از روشن شدن عمل فارسی سازی به طور خودکار انجام خواهد شد ، چنانچه کلیه مراحل فوق به درستی انجام  شده باشد ، پس از طی روال راه اندازی ( بخش راه اندازی ترازو را ملاحظه نمایید ) ترازو ضمن نمایش پیغام ready عبارت prn farsi را روی نمایشگر ظاهر کرده ، چاپگر را فارسی می نماید .


اخطار : به خاطر داشته باشید هرگز در حالت روشن اقدام به وصل  یا جداسازی کابل چاپگر ننمایید این کار می تواند باعث بروز اشکالات جدی در درگاه ترازو و یا چاپگر شود .


یاد آوری : چنانچه در زمان روشن کردن ترازو  چاپگر آماده نباشد ، ترازو بدون هیچ گونه اشکالی به کار خود ادامه می دهد برای فارسی سازی چاپگری که پس از روشن شدن ترازو به آن متصل می شود با فشردن کلید * بر روی صفحه کلید ترازو اقدام به فارسی سازی چاپگر نمایید .


آشنایی با ترازو :

ترازوی فروشگاهی px 6000 p از سه قسمت اصلی تشکیل می شود .

شناخت این قسمت ها می تواند در درک صحیح تر روند انجام عملیات و کارکردی سریع و مطمئن مفید واقع گردد .

از اینرو بخش حاضر به معرفی این قسمت ها می پردازد :

صفحه کلید ترازو :

صفحه کلید ترازو از نوع مسطح و 56 کلیدی است و در بخش توزین قرار دارد .


توضیحات هر قسمت با توجه به شماره راهنما در تصویر دیده می شود .

  1. اگر می خواهید دستگاه را به طور موقت خاموش کنید این کلید را فشار دهید در این حالت تنها نمایشگر ترازو خاموش می شود با فشار مجدد این کلید نمایشگر ترازو روشن می گردد .
  2. جهت حذف وزن ظرف و نمایش وزن خالص جنس داخل ظرف به کار می رود .
  3. در صورتیکه باری کمتر از حد وزن مجاز روی کفه ی ترازو دیجیتالی قرار داشته باشد ، با فشار دادن این کلید ترازو صفر می شود .
  4. برای نمایش حاصل جمع مبلغ خرید یک مشتری بکار می رود .
  5. برای انجام محاسبات ریاضی در حالت ماشین حساب به کار می روند . ( این کلید ها در سایر حالات کاربرد های دیگری را دارا می باشند . )
  6. جهت پاک نمودن قیمت واحد وارد شده از روی نمایشگر استفاده می شود .
  7. کلید های ( 0 ) تا ( 9 ) جهت وارد نمودن اعداد به کار می روند .
  8. برای مشاهده جمع فروش روزانه استفاده می شود .
  9. برای محاسبه مابقی وجه پرداختی مشتری به کار می رود .
  10. برای وارد نمودن / فرا خوانی قیمت واحد در حافظه های کد دار و مستقیم به کار می رود .
  11. کلید های حافظه ( 1 ) تا ( 28 ) جهت اختصاص دادن قیمت واحد اجناس و فراخوانی سریع انها استفاده می شوند .
  12. به همراه کلید های ( 1 ) تا ( 28 ) برای 28 حافظه مستقیم دیگر به کار می رود .
  13. جهت حذف اطلاعات خرید قبلی یک مشتری به کار می رود و در حالت فراخوانی فروش روزانه سبب حذف کل قیمتها ی فروش روزانه می گردد .
  14. برای شروع عمل فارسی سازی چاپگر استفاده می شود . مدل px 6000 - p
  15. برای جمع نمودن خرید فعلی مشتری با خریدهای قبلی وی به کار می رود .
  16. برای تخفیف در قیمت خرید مشتری به کار می رود .
  17. این کلیدها مطابق سفارش مشتری برای موارد اضافی برنامه ریزی خواهد شد .

 


کفه توزین ترازو :

کفه توزین از جنس ورق استیل بسیار محکم انتخاب شده است و به راحتی بر روی محل خاصی که برای آن در نظر گرفته شده است قرار می گیرد در زیر محل قرارگیری کفه ، یک تراز قرار دارد که برای نصب ترازو در سطح افقی می توان از آن استفاده کرد .

یاد آوری :

در صورت کثیف شدن کفه توزین ، آن را از ترازو جدا نموده ، پس از شستشو و خشک کردن در جای خود قرار دهید .


نمایشگر ها ترازو :

 ترازو دارای سه ردیف نمایشگر از نوع هفت قسمتی ( seven Segment ) است که هر یک برای نمایش اطلاعات خاصی مورد استفاده قرارمی گیرند .

بخش فوقانی به نمایشگر ( وزن ) اختصاص دارد در قسمت میانی ( قیمت کل ) و در ردیف پایین ( قیمت واحد ) نمایش داده می شود .

یاد آوری :

به منظور سهولت در انتقال مفاهیم ، از این  پس هر یک از سه نمایشگر با نام کمیتی که در حالت عادی آن را نمایش می دهد ، خوانده  می شود به عنوان مثال نمایشگر فوقانی در این راهنما از این پس ( نمایشگر وزن ) نامیده می شود .


راه اندازی ترازو دیجیتالی :

لازمه انجام کار دقیق ، شروع صحیح آن است لذا برای راه اندازی ترازوی فروشگاهی مراحل زیر را به دقت دنبال کنید :

  1. از مناسب بودن محل قرار گیری دستگاه مطمئن شوید .
  2. دو شاخه دستگاه را به پریز برق وصل کنید .
  3. ترازو فروشگاهی پند مدل مدل PX 6000 - P ( در صورت نیاز به تهیه قبض ) کابل رابط چاپگر و ترازو را متصل کرده ، چاپگر را روشن کنید تا پایان مراحل تست داخلی چاپگر صبر کنید ، سپس با انجام عمل کاغذ گذاری ، چاپگر را در وضعیت آماده ( ON LINE ) قرار دهید .
  4. ترازوی فروشگاهی را روشن کنید پیغام pand scale بر روی نمایشگر ظاهر می شود ( تا پایان شمارش معکوس صبر نمایید .
  5. ترازو پند مدل px 6000 p : در صورتی که چاپگر به ترازو فروشگاهی متصل و آماده باشد نمایش عبارت prn farsi ))بیانگر انجام عملیات فارسی سازی چاپگر است و همزمان با رویت این پیغام چاپگر فارسی خواهد شد .
  6. نمایش پیغام ready بر روی نمایشگر و سپس نمایش عدد صفر به مفهوم پایان مراحل راه اندازی ترازو است .
  7. یکی از پارامترهای ترازوی فروشگاهی ، کفه خالی ترازو به عنوان وزن صفر می باشد ، این مقدار با روشن شدن ترازو دیجیتال یا با فشردن کلید صفر تنظیم می شود و وزن صفر نمای داده می شود حداکثر بار قابل توزین توسط ترازوی دیجیتال بر اساس وزن صفر تنظیم شده محاسبه می گردد ، بدیهی است وزن صفر نمی تواند از حد مجاز بیشتر باشد در اینصورت ترازو پیغام ERROR را نمایش می دهد و کاربر باید با کم کردن وزن موجود بر روی کفه ، ترازو را از حالت ERROR خارج نماید .

راه اندازی ترازوی فروشگاهی مدل PX6000- D :

مجموعه ترازو فروشگاهی و صندوق را در مکان مناسبی قرار دهید این محل باید :

  1. محل قرار گرفتن مجموعه سیستم کاملا مسطح و افقی باشد .
  2. از میادین مغناطیسی قوی ( ما نند موتورهای یخچال ) دور باشد .
  3. کاملا ثابت باشد .
  4. ترازو در مکان مناسبی قرار گیرد به طوری که نمایشگر آن برای مشتری کاملا قابل رویت باشد .
  5. فضای کافی جهت باز شدن کشوی صندوق وجود داشته باشد .
  6. امنیت لازم برای صندوق تامین باشد .

سپس از محکم بودن کابل رابط میان ترازوی دیجیتال و صندوق اطمینان حاصل نموده ، اتصال برق ترازو را بر قرار سازید .

سیستم توزین را روشن کنید .

اکنون ترازو آماده کار است .


اخطار : چنانچه در حین کار ، ترازو دچار اختلالی شد و یا با نمایش پیغام ERROR وجود اشکالی را گزارش نمود ترازو را خاموش کنید سپس کفه توزین را خالی کرده از عدم تماس آن با اشیا دیگر مطمئن شوید آنگاه مجددا ترازو دیجیتالی را روشن کنید و مطابق دستور العمل های داده شده در این راهنما عمل نمایید .


یاد آوری :

در ترازوی پند مدل PX6000 - P چنانچه در مرحله راه اندازی مایل به استفاده از چاپگر نباشید ، ترازو بدون هیچ مشکلی به روال کار عادی خود ادامه می دهد .


روش کار با ترازو :

ترازو پند مدل PX 6000 - P  علاوه بر توزین و محاسبه قیمت ، توانایی های دیگری نیز دارد آنچه در این بخش مطالعه خواهید کرد ، نکات مربوط به توزین خواهد بود موارد دیگر را در قسمت های سایر امکانات و کار با حافظه همین راهنما فرا خواهید گرفت .


اخطار :

اگر توزین در ظرفیت بیش از حد مجاز انجام شود ، ترازو با نمایش پیغام OVER به کار بر هشدار می دهد در این حالت چنانچه سریعا نسبت به کاهش بار اقدام نگردد احتمال وارد آمدن آسیب های جدی به قسمت های مختلف ترازو و نمایش بسیار زیاد خواهد بود .

در این راهنما از اصطلاحات مختلفی استفاده شده است که توضیح مختصر هر یک به شرح زیر ارائه می گردد :

توزین : قرار دادن کالایی بر روی کفه  توزین و رویت وزن آن بر روی نمایشگر وزن .

پارسنگ : در نظر نگرفتن وزن ظرف خالی به طور کلی هر زمان که نیاز به نادیده گرفتن وزن موجود بر روی کفه توزین باشد اصطلاح پارسنگ کردن ( صفر کردن وزن ) به کار می رود .

تخفیف : کسر مبلغ دلخواه از مجموع قیمت محاسبه شده .

باز پرداخت : مبلغی است که پس از کسر قیمت اجناس خریداری شده باید به مشتری بازگردانده شود .

قیمت ثابت : مقصود از این اصطلاح قیمت کالاهایی است که نیاز به توزین ندارد ولی می خواهیم بهای آنها در جمع کل قیمتها نیز محاسبه شود .

یاد آوری می گردد از این پس فرض بر آن است که ترازو قبلا روشن شده و در وضعیت آماده به کار ( نمایش عدد صفر بر روی نمایشگر ) قرار دارد .


توزین عادی :

ابتدا کالا را روی کفه قرار دهید  وزن آن روی نمایشگر ظاهر می شود حال قیمت واحد هر کیلوگرم از کالا را با استفاده از کلیدهای ( 0 ) تا ( 9 ) وارد کنید ترازو به طور همزمان قیمت کل را محاسبه و نمایش می دهد .

با برداشتن کالا از روی کفه ، نمایشگر ها صفر شده و ترازو فروشگاهی آماده توزین بعدی است .


توزین با ظرف :

ابتدا ظرف خالی را روی کفه قرار داده و کلید پارسنگ را فشار دهید .

بلا فاصله وزن ظرف حذف می گردد حال کالای مورد نظر را درون ظرف قرار دهید .

وزنی که روی نمایشگر دیده می شود وزن خالص کالا است .

مانند توزین عادی می توانید قیمت واحد را وارد نموده و قیمت کل را مشاهده نمایید .


یادآوری :

چنانچه پس از پایان این روش کلید پارسنگ را فشار ندهید ترازو دیجیتال عددی منفی را نمایش می دهد ( وزن ظرف ) که با فشردن این کلید می توانید آن را صفر نمایید در این صورت ترازو برای توزین بعدی آماده است .


توزین پی در پی :

در این روش می توانید بدون برداشتن کالای قبلی ، کالای دیگری را توزین نموده و قیمت آن را به مجموع قیمت های قبلی اضافه نمایید .


برای توزین به روش پی در پی مراحل زیر را دنبال نمایید :

  1. کالای اول را بر روی کفه توزین قرار دهید .
  2. قیمت آن را با استفاده از کلید های ( 0 ) تا ( 9 ) وارد نمایید 
  3. کلید + را فشار دهید .
  4. کلید پارسنگ را فشار دهید .
  5. بدون برداشتن کالای قبلی ، کالای بعدی را روی کفه توزین قرار دهید .
  6. مراحل 2 تا 5 را برای کالا های باقیمانده تکرار نمایید .
  7. کلید ( حاصل TOTAL  ) را برای دیدن تعداد اقلام و همچنین مشاهده ( قیمت کل ) بر روی نمایشگر مربوطه فشار دهید .

 اخطار :

دقت نمایید مجموع وزن کالاهای توزین شده در این روش از حد اکثر وزن مجاز این ترازو که در بخش مشخصات فنی قید شده است بیشتر نگردد در غیر این صورت امکان وارد آمدن آسیب های جدی به ترازو وجود دارد .


یاد آوری :

برای آماده سازی ترازو جهت توزین های بعدی ابتدا دستگاه را پارسنگ نمایید آنگاه کلید های پاک و حذف را به ترتیب فشار دهید .


توزین مجموع :

در این روش نیز می توانید مانند ( توزین پی در پی ) قیمت چند قلم کالا را محاسبه نمایید با این تفاوت که در این روش کالای بعدی زمانی بر روی ترازو قرار می گیرد که کالای قبلی را از روی کفه برداشته اید .

  1. کالای اول ر بروی کفه قرار دهید .
  2. قیمت را وارد کنید .
  3. کلید + را فشار دهید .
  4. کالا را از روی کفه بردارید .
  5. مراحل 1 تا 4 را برای کالا های باقیمانده تکرار کنید .
  6. پس از برداشتن آخرین کالا ، با فشردن کلید حاصل مجموع قیمت را مشاهده  کنید ، در انتها کلید حذف را فشار دهید ، ترازو برای توزین های بعدی اماده است 

روش کار ترازوی فروشگاهی پند مدل px6000 - d

برای باز شدن کشو کلید های حاصل و کنترل را به ترتیب فشار دهید بدیهی است این کار در خاتمه عملیات محاسباتی بر روی ترازو توزین انجام خواهد شد .

چنانچه به دلیل قطع برق یا خرابی ترازوی دیجیتال موفق به باز کردن کشو به روش خودکار نشوید ، این کار را با استفاده از ضامن خلاص کننده کشو که در بخش زیرین و میان دو پایه عقبی صندوق تعبیه شده است انجام دهید .


اخطار :

برای دسترسی به ضامن آزاد کننده لازم است تا بخش انتهایی صندوق کمی از سطح ثابت نصب فاصله گیرد در این هنگام مراقب ترازو و سقوط اشیا موجود بر روی کفه باشید .


محل های پیش بینی شده در کشو جهت نگهداری اسکناس ، دارای قابلیت تنظیم از جهت عرض اسکناس است برای این کار :

  1. کشو را باز کنید .
  2. دیواره های قابل تنظیم را از جای خود خارج کنید .
  3. قسمت بلند دیواره را در ابتدای شکاف جدید قرار دهید .
  4. دیواره را تا انتهای کشو در شکاف داخل کنید .
  5. با ایجاد یک انحنا در دیواره ، قسمت باریک تر را در شکاف قرار دهید .

تذکر :

 جنس دیواره های قابل تنظیم از پلاستیک قابل انعطاف انتخاب شده است با این حال هنگام جا به جایی و تنظیم آن و خصوصا در زمان جای گذاری بخش باریک دیواره مراقب باشید که فشار بیش از حد به دیواره می تواند موجب شکستن این قسمت گردد .

 سایر امکانات :

 ترازوی پند مدل PX 6000 P جهت رفاه حال کاربران امکانات دیگری را در اختیار آنان قرار می دهد .

آنچه در این قسمت مطالعه می فرمایید قابلیت های استاندارد ترازو است .


یاد آوری :

جهت افزایش و یا تغییر این توانایی ها می توانید در خواست خود را از طریق تماس با بخش فروش یا نمایندگی های فروش ترازو اعلام نمایید .


صندوق :

ترازو پند مدل PX 6000 P در کنار انجام عملیات توزین می تواند نقش یک صندوق فروشگاهی را نیز ایفا کند .

توانایی های این صندوق عبارتند از :

افزودن قیمت ثابت :

ابتدا کفه توزین را خالی نمایید ( نمایشگر وزن صفر باشد ) سپس قیمت کالا / کالاهایی را که نیاز به توزین ندارد وارد کرده کلید + را فشار دهید این قیمت به قیمت کالاهای قبلی افزوده می شود .


یادآوری :

این عمل می تواند در حال انجام عمل توزین به هر یک از روش های گفته شده در بخش روش کار همین راهنما نیز صورت پذیرد .

چنانچه تعداد کالاها با قیمت مشخص ، بیشتر از یک عدد باشد و یا چند کالا دارای قیمت یکسان باشند بعد از وارد نمودن قیمت کالا ابتدا کلید × و سپس تعداد کالا ها را ( مثلا عدد ----- وارد نمایید ) در این حالت نتیجه ضرب بر روی نمایشگر ( قیمت کل ) دیده می شود .

با فشار دادن کلید حاصل نمایشگر ( وزن ) کلمه ( TOTAL ) نمایشگر ( قیمت کل ) مجموع قیمت کالاها و نمایشگر ( قیمت واحد ) پیغام =.NO به همراه تعداد کالا ها را نمایش می دهند .


یادآوری :   

 چنانچه در حین انجام عمل ضرب تعداد کالاها را به طور نادرست وارد نمودید ابتدا کلید پاک را فشار دهید و سپس عدد صحیح را وارد نمایید .


باز پرداخت :

پس از پایان توزین و یا افزودن قیمت ثابت می توانید مبلغی را که باید به مشتری باز گردانید به این ترتیب محاسبه کنید :

  1. کلید باز پرداخت را فشار دهید ، نمایشگر عبارت ?PEY را نشان می دهد .
  2. با استفاده از کلید های 0 تا 9 مبلغ دریافتی از مشتری را وارد نمایید .
  3. مجدد کلید باز پرداخت را فشار دهید بر روی نمایشگر وزن پیغام =PAY و روی نمایشگر قیمت کل مبلغی که به مشتری باز گردانده می شود .
  4. جهت خروج از این حالت و بازگشت به وضع عادی ترازو ، کلید پاک را فشار دهید .

تخفیف در قیمت :

چنانچه مایل به قائل شدن تخفیف در جمع قیمت ها ی حاصل هستید پس از آخرین عمل توزین یا افزایش قیمت کالا با وزن ثابت کافیست ابتدا کفه توزین را خالی نمایید ( نمایشگر وزن عدد صفر را نشان می دهد . ) سپس مبلغ تخفیف را با استفاده از کلید های ( 0 ) تا ( 9 ) وارد نمایید و کلید - را فشار دهید .

عددی که بر روی نمایشگر ظاهر می شود قیمت کل کالا ها پس از کسر تخفیف است . ( در صورتی که مبلغ بیشتر از قیمت کل باشد کلمه ERROR  بر روی نمایشگر ظاهر می گردد .


یاد آوری :

برای خروج از این حالت و بازگشت به وضع عادی ترازوی پند ، کلید پاک را فشار دهید .

 نکته : قابلیت صندوق ترازو فروشگاهی PX6000 P دارای امکان ( محاسبه فروش روزانه ) نیز است .

برای فراگیری این مطلب به بخش ( کار با حافظه ) همین راهنما مراجعه بفرمایید .


ماشین حساب :

این ترازو دارای یک ماشین حساب داخلی است که با فشردن کلید ÷ فعال می شود در این حالت ترازو با نمایش پیغام CALC به کاربر یاد آوری می کند که در حالت توزین نبوده و در وضعیت ماشین حساب CALCULATOR قرار دارد .

برای کار با ماشین حساب ترازو فروشگاهی ( مانند یک ماشین حساب معمولی ) از کلید های اعداد ( 0 ) تا ( 9 ) و چهار عمل اصلی استفاده کنید .

برای خروج از این وضعیت دو بارکلید پاک را فشار دهید .


 یاد آوری :

چنانچه پس از فشار دادن کلید ÷ به مدت 15 ثانیه کلید دیگری را فشار ندهید ، ترازوی دیجیتال به طور خودکار از وضعیت ماشین حساب خارج خواهد شد .

به عنوان مثال چنانچه بخواهید دو عدد را در یکدیگر ضرب نمایید ابتدا عدد اول را وارد نموده کلید × را فشار دهید سپس عدد دوم را وارد کنید فشردن کلید حاصل با هر یک از چهار عمل اصلی باعث ارائه حاصل ضرب خواهد بود .


 نکته :

در صورتی که نتیجه یک عمل تقسیم ، عددی اعشاری باشد حد اکثر دقت آن 2 رقم است چنانچه حاصل اعشاری تقسیم ، شروع کننده عملیات بعدی باشد ، بخش صحیح آن عدد ( با حذف اعشار ) شروع کننده مرحله بعدی خواهد بود مثلا اگر عدد 75 را وارد نمایید وآن را بر 4 تقسیم نمایید حاصل عدد 75/18 خواهد بود ولی شروع کننده مرحله بعد عدد 18 است .


آنچه در خاتمه این قسمت مهم به نظر می رسد ذکر شرایطی است که ترازو در آن حالات با نمایش پیغام ( OVER ) اجرای عملیات را متوقف می کند .

این شرایط عبارتند از :

  • اگر حاصل جمع یا ضرب دو عدد از 999999 بیشتر شود .
  • اگر حاصل تفریق عددی منفی شود .
  • اگر عددی بر صفر تقسیم شود .

برای بازگشت به حالت عادی کافی است یکبار کلید پاک را فشار دهید تا پیغام خطای ( OVER ) پاک شده و سیستم با نمایش عدد صفر مجددا آماده محاسبه گردد .


تهیه قبض ( ترازو مدل PX6000 P ) :

برای ارائه قبض می توان در زمان محاسبه قیمت کالا ، حاصل خرید را به صورت چاپ شده در اختیار مشتری قرار داد .

بدین شکل که با هر بار فشردن کلید - وزن کالا به همراه قیمت واحد و قیمت کل و شماره ردیف چاپ می شود همچنین اگر نوع کالا توسط کلید های حافظه مشخص شده باشد ، نوع کالا و یا شماره حافظه نیز چاپ می شود برای اطلاع از نحوه برنامه ریزی ترازو جهت چاپ نام کالا در ستون نوع کالا ، بخش انتقال اطلاعات از کامپیوتر به ترازو را مطالعه فرمایید .

در مورد کالاهایی که نیاز به توزین ندارند ( کالاهایی با قیمت ثابت ) به جای وزن تعداد آنها درج می گردد یاد آوری می گردد فشردن کلید - باعث چاپ شدن مقدار ( تخفیف ) می شود .

در خاتمه لازم است کلید  حاصل را برای محاسبه و چاپ تعداد کالا های فروخته شده و مجموع قیمت ها را فشار دهید ، با فشار این کلید قبض از چاپگر خارج شده ، آماده جداسازی است .

با فشردن کلید  حذف ترازو آماده پذیرش مشتری بعد خواهد بود .


کار با حافظه :

در ترازو دیجیتال مدل PX 6000 P قابلیت ذخیره سازی اطلاعات به شکل بسیار کاربردی پیش بینی شده است ، این ذخیره سازی شامل قیمت کالا ها و محاسبه فروش روزانه است .

در این بخش ابتدا با انواع حافظه در ترازو PX 6000 P آشنا خواهید شد ، سپس نحوه کارکرد هر یک توضیح داده می شود .

در خاتمه نیز روش استفاده از امکان ( محاسبه فروش روزانه ) بررسی می گردد .


انواع حافظه :

 شما می توانید بر حسب نیاز ، قیمت چندین قلم کالا را در ترازو نگهداری نمایید ، تعداد محل های پیش بینی شده د این ترازو بالغ بر 350 عدد می باشد با توجه به این حجم نسبتا بالای حافظه ، دو روش برای تفکیک این محل ها در نظر گرفته شده است . بدین صورت که از بخش مشخص شده در نیمه چپ صفحه کلید به عنوان حافظه با دسترسی ( مستقیم ) یا ( سریع ) استفاده می شود ، ( مجموعا 56 محل حافظه ) و با استفاده از کلید حافظه و بخش اعداد ( 0 ) تا ( 9 ) ، بخش حافظه ( غیر مستقیم ) یا کد دار فعال می گردد ( با 300 محل حافظه ) .

در ادامه به چگونگی ذخیره سازی و استفاده از این دو نوع حافظه می پردازیم :

حافظه مستقیم : این حافظه بخشی از کل حافظه ترازو با 56 محل است جهت دسترسی به محل های 1 تا 28 آن از کلیدهای 1 تا 28 حافظه و برای دسترسی به محل های 29 تا 56 آن از کلید↑و کلید های 1 تا 28 حافظه استفاده می شود برای مقدار دهی به حافظه مستقیم مطابق روش زیر عمل نمایید :

 

  1. ابتدا قیمت کالای مورد نظر را با استفاده از کلید های ( 0 ) تا ( 9 ) وارد کنید .
  2. کلید حافظه را دوبار فشار دهید در این حالت روی نمایشگر ( قیمت واحد ) پیغام MEMORY ظاهر می شود .
  3. یکی از کلید های 1 تا 28 حافظه را فشار دهید تا قیمت کالای مورد نظر در این محل ذخیره شود .
  4. کلید  پاک  را جهت پاک کردن نمایشگر ها فشار دهید .

یاد آوری :

پس از فشردن کلید حافظه می باید ظرف مدت 2 ثانیه کلید محل حافظه دلخواه را فشار دهید درغیر این صورت ترازو دیجیتال ضمن ایجاد یک بوق کوتاه به وضع اولیه باز می گردد .

چنانچه بخواهید قیمت دلخواه را در یکی از حافظه های 29 تا 56 ذخیره نمایید کافی است دقیقا مطابق روش یاد شده عمل کنید ، تنها پس از دو بار فشار کلید حافظه ( مر حله 3) یک بار کلید ↑ را فشار دهید .

جهت رویت و استفاده از محتوای حافظه شماره 1 تا 28 تنها فشار دادن شماره حافظه مورد نظر کافی است ، بدیهی است برای محل های 29 تا 56 ابتدا باید کلید ↑ و بعد شماره حافظه مورد نظر را وارد نمایید .


نکته  : همانطور که در بخش محاسبه فروش روزانه توضیح داده می شود تعداد اقلام فروش روزانه در مورد محل های حافظه مستقیم 1 تا 10 ذخیره می گردد ، بنابراین توصیه می شود قیمت کالاهایی که کاربردی بیشتر دارند را درحافظه های 1 تا 10 ذخیره نمایید .

حافظه غیر مستقیم ( کد دار ) :

در این حافظه می توانید قیمت 300 قلم کالا را ذخیره نمایید دسترسی به این حافظه با استفاده از کلید های اعداد 0 تا 9 امکان پذیر است برای مقدار دهی به حافظه غیر مستقیم مطابق روش زیر عمل کنید :

  1. ابتدا قیمت کالای مورد نظر را با استفاده از کلید های 0 تا 9 وارد کنید .
  2. کلید  حافظه را دو بار فشار دهید روی نمایشگر ( قیمت واحد ) کلمه MEMORY ظاهر می شود .
  3. مجددا با استفاده از کلید های اعداد 0 تا 9 شماره حافظه دلخواه را وارد کنید . 

 


یاد آوری :

پس از دو بار فشردن کلید حافظه می باید ظرف مدت 2 ثانیه کلید محل حافظه دلخواه را فشار دهید ، در غیر این صورت ترازو ضمن ایجاد یک بوق کوتاه به وضع اولیه باز می گردد .


نکته :

چنانچه بخواهید به طور مثال شماره 123 را برای محل حافظه وارد کنید ولی پس از وارد کردن رقم 1 مدتی مکث کنید ذخیره سازی در محل 1 انجام می شود و ترازو دیجیتالی با ایجاد یک بوق کوتاه انجام عملیات را تایید می کند .

برای پاک کردن صفحه نمایشگرها کافی است یک بار کلید  پاک را فشار دهید .

فراخوانی حافظه های کد دار از طریق فشردن کلید حافظه سپس شماره محل مورد نظر امکان پذیر است .


محاسبه فروش روزانه :

حافظه ی ترازوی دیجیتال به شما این امکان را می دهد تا در هر لحظه مقدار فروش روزانه را بررسی کنید همچنین در مورد حافظه های مستقیم 1 الی 10 تعداد اقلام فروخته شده نیز در حافظه نگهداری می شود برای ورود به حالت فروش روزانه ابتدا کلید کنترل را فشار دهید ترازو دیجیتالی روی نمایشگر ( وزن ) پیغام ( DAILY ) ( به معنای روزانه) و بر روی نمایشگر ( قیمت کل ) کلمه ( TOTAL ) ( به معنای مجموع ) و روی نمایشگر ( قیمت واحد ) عدد صفر را نمایش می دهد .

در این حالت اگر :

هر یک از کلید های 1 تا 10 ( از مجموع کلید های حافظه ) را فشار دهید ، کل فروش روزانه به همراه تعداد اقلام فروخته شده مربوط به این حافظه ها دیده می شود .

کلید ↑ را فشار دهید مقدار کل فروش روزانه مربوط به 56 محل ( حافظه مستقیم ) ( سریع ) ظاهر می شود .

کلید حافظه را فشار دهید ، مقدار کل فروش روزانه مربوط به 300 محل ( حافظه غیر مستقیم ) ( کد دار ) ظاهر می شود .

کلید + را فشار دهید مقدار کل فروش روزانه مربوط به اقلامی که قیمت آنها را بدون استفاده از حافظه ها وارد نموده اید ، نمایش داده می شود .

کلید حاصل را فشار دهید کل فروش روزانه ترازو ( مجموع حالات فوق ) دیده می شود .


یاد آوری :

در نمایش مجموع فروش روزانه تخفیف قیمتها محاسبه نمی گردد .


 نکته: در کلیه حالات مجموع فروش روزانه تعداد ارقام نمایشگر 9 رقم است .


برای خروج از هر یک از این وضعیت ها کافی است کلید  کنترل را فشار دهید .


برای پاک کردن حافظه مربوط به ( مجموع فروش روزانه ) کلید  حذف را در حالت مشاهده کل فروش روزانه فشار دهید .


در این حالت ترازو برای روز بعد آماده خواهد بود .


یاد اوری :

 چنانچه مایل به مشاهده مجموع فروش در کلیه حالات ممکن ( فروش از حافظه مستقیم ، غیر مستقیم و ... ) هستید ، کافی است یکبار کلید کنترل را فشار دهید و سپس در پایان هر مرحله ، بدون خارج شدن از وضعیت قبلی ، کلید مربوط به مرحله بعد را نیز فشار دهید .


روش دستیابی به مجموع فروش روزانه ترازوی فروشگاهی در زیر به اختصار توضیح داده شده است .

مجموع فروش هر یک از محل های 1 الی 10 حافظه : → 10 - - - - - 2 ، 1 + کنترل

مجموع فروش حافظه مستقیم : → فلش بالا + کنترل

مجموع فروش حافظه غیر مستقیم : → حافظه + کنترل

مجموع فروش بدون حافظه : → کلید بعلاوه + کنترل

مجموع فروش کل : → کلید حاصل + کنترل


ارتباط ترازو با کامپیوتر مدل PX 6000 - P

 ترازو دیجیتال پند مدل PX6000 P می تواند از طریق درگاه سریال و مطابق با استاندارد RS232 با کلیه کامپیوتر های شخصی سازگار با IBM ارتباط برقرار نماید .

این ارتباط به منظور برنامه ریزی کلید های حافظه ترازو و توسعه دایره توانایی های آتی ترازو دیجیتالی پیش بینی شده است .

برای این کار لازم است ابتدا با استفاده از یک کابل سریال درگاه نه پایه مادگی ترازو را به درگاه سریال 25 پایه کامپیوتر پورت ( COM2 ) متصل نمایید .


اخطار :

قبل از وصل یا جدا سازی کابل رابط کامپیوتر شخصی و سیستم ترازو را خاموش کنید .

پس از اتصال کابل رابط به کامپیوتر شخصی و ترازو دیجیتالی PX 6000 P ، ابتدا ترازو را روشن کنید و تا اتمام مراحل تست داخلی ترازو تامل کنید حال کامپیوتر شخصی را روشن کنید .

ارتباط میان ترازو و کامپیوتر شخصی اینک برقرار شده است اطلاعات وزن از طریق درگاه سریال ترازو در یکی از سه قالب زیر به درگاه سریال کامپیوتر ارسال می گردد .


حالت عادی :

ارسال اطلاعات در این وضعیت با کد BB ( هگزا دسیمال ) آغاز می شود پس از آن سه بایت

(BYTE ) اطلاعات مربوط به وزن قرار خواهد داشت .

|------------------------------------start code -||-------------------------------------------------------------------------------------------weight data 3bytes -|


 

  byte3 lsb byte2 byte1 msb bb hex

حالت منفی :

قالب کلی همانند حالت عادی است با این تفاوت که بین اطلاعات اصلی مربوط به وزن و کد آغازین

(BBHEX)   از کد EO  ( هگزا دسیمال ) استفاده شده است .

|-----------------------------------start code  -||---------------------------------------------------------------------------------------------weight data  -|


bytes lsb byte2  byte1 msb eo hex bb hex

حالت سر ریز :

در این حالت اطلاعات مربوط به وزن وجود ندارد همچنین به جای کد میانی EO که وضعیت معکوس را نشان می دهد FO ( هگزا دسیمال ) ارسال می گردد .


over flow stare code
f0 hex bb hex

این حالت هنگامی روی می دهد که نمایشگر پیغام OVER را نشان بدهد .


انتقال اطلاعات از کامپیوتربه ترازو PX 6000 - P :

ترازو فروشگاهی PX 6000 P دارای قابلیت چاپ قبض فروش است همانطور که در بخش تهیه قبض دیده می شود این قبض شامل ستونی به نام نوع کالا است .

در ارتباط با اطلاعات قابل چاپ در این ستون ترازوی دیجیتالی را می توان به دو طریق برنامه ریزی نمود .

حالت RESET  :

این حالت کارکرد عادی ترازو است در این حالت در صورت استفاده از هر یک از 56 حافظه مستقیم ترازو فروشگاهی هنگام وارد کردن قیمت واحد ( بخش کار با حافظه ) شماره حافظه مربوطه ( 1 تا 56 ) در ستون نوع کالا چاپ می شود .

حالت SET :

در صورتی که امکان استفاده از کامپیوتر شخصی را دارید می توانید نام حداکثر 28 کالا را از طریق کامپیوتر به ترازوی پند ارسال نمایید .

در این صورت هنگام استفاده از 28 محل اول حافظه مستقیم ( 1 تا 28 ) هنگام وارد کردن قیمت کالا نام کالای ذخیره شده در ستون نوع کالا چاپ می شود .

برای تنظیم ترازو جهت کار در هر یک از دو حالت فوق به ترتیب زیر عمل نمایید :

  • ترازو پند را خاموش کنید .
  • کلید 8 را فشار دهید و در همین حالت ترازو را روشن کنید .
  • بر روی ( نمایشگر وزن ) علامت ----- و روی نمایشگر ( قیمت کل ) پیغام MEMORY  ظاهر می شود پس از 2 ثانیه پیام SET به معنی کار در حالت SET و یا RESET به معنی کار در حالت RESET

روی نمایشگر ( قیمت کل ) قرار می گیرد .

با هر بار تکرار عملیات فوق ، ترازو بین دو حالت SET و RESET تغییر وضعیت می دهد .

در حالت SET 28 محل نخست حافظه قابلیت نگهداری یک نام جهت کالا با حداکثر 16 حرف

( کاراکتر ) را دارا می باشند ، جهت اختصاص دادن نام به این محل ها باید از نرم افزار DOWN LOAD استفاده نمایید برای نصب و استفاده از این نرم افزار به راهنمای نرم افزار DOWNLOAD  مراجعه کنید .


لازم به ذکر است که این نرم افزار جهت استفاده در مدل های مختلف دستگاه های شرکت صنایع پند  نوشته شده است و به همین جهت بعضی از قسمتهای آن در ترازوی پند PX 6000 P  استفاده نمی شوند .


نگهداری از ترازوی پند :

ترازوی پند PX 6000 P نیاز به هیچگونه ابزار و وسایل خاص برای سرویس و نگهداری ندارد تنها بهتر است که با توجه به نوع استفاده از آن هر چند روز یک بار صفحه کلید ، صفحه نمایش و کفه توزین تمیز گردند .

جهت تمیز نمودن قسمت های فوق ، فقط از  پارچه نرم بدون پرز  مرطوب شده با آب گرم استفاده نمایید .

اخطار : به هیچ وجه از الکل ، بنزین و حلال های مشابه به منظور تمیز نمودن ترازوی پند استفاده ننمایید .


توجه : عدم رعایت نکات زیر عمر مفید صندوق را کاهش می دهد :

  1. استفاده نکردن از هر گونه لوازم خارجی جهت باز کردن کشو .
  2. جلوگیری از وارد آمدن هر گونه ضربه به بدنه صندوق .
  3. پرهیز از ریخته شدن هر گونه مایعات به داخل صندوق و کشو .

یاد آوری :

در صورت قطع برق و هنگام استفاده ترازو از باطری پشتیبان ، کشوی صندوق را کمتر باز و بسته نمایید رعایت این نکته باعث صرفه جویی در انرژی باطری و در نتیجه حفظ توان آن برای کارکرد ترازوی پند در زمان قطع برق می گردد .


دیجی اسکال به عنوان نمایندگی ترازوی پند دستگاه را به مدت 14 ماه گارانتی می نماید و تعمیرات ترازوی دیجیتال را در مدت گارانتی به صورت رایگان و در صورت اتمام مدت گارانتی با هزینه های مصوب کارخانه انجام می نماید .


ارسال نظر

نام شما :
ایمیل :
تلفن تماس :
متن پیغام :
10 / 10
از 1 کاربر
نمایش همه
علاقه مندی ها ()