نصب باسکول جاده ای به آسانی و سادگی نصب باسکول کفه ای که همان باسکول فروشگاهی یا صنعتی می باشد نیست ، بلکه نصب باسکول ماشین رو در متراژ بزرگ و به صورت کاملا هم سطح صورت می پذیرد ، سختی نصب باسکول از سویی و هماهنگ کردن سیستم با آب و هوایی موجود در محیط و خاک از سویی دیگر به سختی کار نصب باسکول جاده ای دامن می زند .
باسکول جاده ای جهت توزین کالا ها و مواد سنگین به کار می رود که از طریق سوار نمودن کالا ها در داخل ماشین های سنگین و کامیون و قرار گیری باسکول بر روی صفحه ی توزین امکان توزین نمودن این کالا ها فراهم می گردد ، باسکول های جاده ای قدیمی شکل و کارکرد کاملا متفاوتی با باسکول های دیجیتال جاده ای که امروزه در حال تولید هستند دارند .
جهت توزین کالا های سنگین و اجسام سنگین وزن نیاز به استفاده از باسکول با مقاوت و ابعاد بسیار بزرگ می باشد ، در باسکول های قدیم توزین به حالت مکانیکی صورت می پذیرفت و وسیله ای بنام لودسل که حسگر وزن می باشد در باسکول به کار نمی رفت امروز توزین ساده تر شده و سیستمی بنام لودسل امر توزین را به عهده داشته و با بالا بودن کیفیت لودسل باسکول توزین دقیق تر صورت می گیرد .
باسکول جاده ای در واقع دستگاهی جهت توزین وسایل نقلیه ی جاده ای بوده و در یک مرحله بر اثر جاذیه ی زمین توزین را انجام می دهد .
باسکول جاده ای شامل اجزای زیر می گردد : |
پلاتفرم در باسکول جاده ای قسمت اصلی را تشکیل می دهد و کالا ها یا بار در این قسمت قرار گرفته و وزن کشی می گردد ، ساخت سازه جهت تحمل وزن و انتقال نیرو بدون آسیب است و موجب دقیق شدن توزین می گردد ، طراحی سازه جهت انتقال نیرو به قسمت لودسل باسکول بوده و این طراحی به هر مقدار که دقیق و اصولی صورت پذیرد توزین لودسل ها صحیح تر و در نهایت عمر باسکول افزایش می یابد ، این امر از طریق استفاده از نرم افزار های به روز و مهندسی توسط کارشناسان مجرب انجام می شود ، ماشین های سنگین بر روی صفحه ی باسکول قرار گرفته و بیشتر از جنس بتن و یا فلز است و لودسل ها در قسمت زیرین صفحه ی باسکول قرار می گیرد و صفحه فشار را وزن را به لودسل انتقال می دهد .
لودسل حسگر وزن است که کار اصلی را در عملیات توزین به عهده دارد ، لودسل وسیله است که توسط آن مقدار فشار و وزن اندازه گیری می گردد ، روش کار در لودسل باسکول به این روش است که با تغییرات وزنی ، فشار وزنی وارد شده از لودسل به نمایشگر انتقال یافته و وزن مشخص می گردد ، لودسل های به سه گروه لودسل کششی ، خمشی و فشاری تقسیم می گردد .
فونداسیون دومین مرحله در نصب باسکول جاده ای است ( اولین مرحله جانمایی است ) ، باسکول جاده ای برخلاف باسکول کفه ای در هر زمین و هر خاکی به دلیل قرار گیری در زمین امکان نصب وجود ندارند ، پیش از نصب باسکول جاده ای باید زمین قرار گیری پی سازی گردد و برای این امر گودبرداری انجام شده و فونداسیون صورت می گیرد ، تقریبا بیش از 30 در صد دقت باسکول به نحوه ی فنداسیون مرتبط بوده و اجرای نادرست فونداسیون موجب خطا در وزن می گردد .
جعبه ی تقسیم یا جانکش جهت اتصال لودسل به لودسل دیگر و یکسان سازی نقاط مختف باسکول دیجیتال از لحاظ وزن به کار می رود ، جانکش از این رو که در نهایت ، دقت لودسل و نشان دهنده در باسکول به آن وابسته است در باسکول جاده ای حائز اهمیت می باشد ، اگر در باسکول دیجیتالی جانکش شناخته نشده و اهمیت نداشته باشد دستگاه دچار مشکلاتی میگردد ، این قطعه قسمت مهمی از باسکول می باشد که با ولتاژ کوچک در لودسل باسکول ارتباط دارد .
نمایشگر باسکول وزن را به قسمت اپراتور انتقال داده و سیم از قسمت جانکش یا جعبه تقسیم به نمایشگر متصل شده و اعداد را به نمایش می گذارد .
پرینتر جهت چاپ اطلاعات دریافت شده از نمایشگر باسکول می باشد که به نمایشگر متصل است .
|
باسکول جاده ای
120000 کیلو گرم معادل 120 تن |
80000 کیلو گرم معادل 80 تن |
60000 کیلو گرم معادل 60 تن |
50000 کیلو گرم معادل 50 تن |
20000 کیلو گرم معادل 20 تن |
10000 کیلو گرم معادل 10 تن |
ظرفیت توزین باسکول دیجیتال
|
باسکول کمر شکن |
باسکول کمر شکن |
باسکول تریلی کش |
باسکول کامیون کش |
باسکول خاور کش |
باسکول نیسان کش |
مدل دستگاه |
24 × 3 متر |
18 × 3 متر |
16 × 3 متر |
8 × 3 متر |
6 × 5/2 متر |
4 × 2 متر |
ابعاد صفحه |
هم سطح زمین |
هم سطح یا روی زمین |
هم سطح یا روی زمین |
هم سطح یا روی زمین |
هم سطح یا روی زمین |
بر روی سطح زمین |
شرایط قرار گیری باسکول |
بیشتر سفارش باسکول جاده ای مختص باسکول کامیون کش و باسکول تریلی کش می باشد که وزن بار داخل این ماشین ها توسط توزین به شکل ذکر شده محاسبه می گردد .
باسکول های ماشین های سنگین در مدل های گوناگونی که رایج ترین آنها باسکول تمام فلز روی سطح یا هم سطح زمین است ، در نصب باسکول جاده ای معرفی شده از ورق های فولادی سایز 8 و 10 و آهن آلات سایز 40 ، 45 ، 50 ، 55 بیشتر استفاده می نمایند و در مدل های مختلف برشکاری می نمایند و بر اساس الگوی مرتبط ماشین و جوشکاری می گردد .
باسکول بتن فلز نوعی دیگر از باسکول جاده ای است که به صورت هم سطح یا روی سطح راه اندازی می گردد و گروه آخر باسکول مرکب یا پیش ساخته می باشد که باز هم نصب به صورت هم سطح و روی سطح امکان پذیر است ، در راه اندازی این سیستم از سیمان ، شن و میل گرد و ماسه استفاده می نمایند ، شن و ماسه مورد استفاده در باسکول باید کاملا خالص بوده و قبل استفاده جهت خالص نمودن توسط ماسه شور چندین مرحله به شست و شوی ماسه و شن می پردازند ، با دستگاه بچینگ پلانت بر اساس نیاز مواد را به حالت بتن آماده در می آورند و با میله گرد با سایز 25 ، 16 ، 14 و 12 خمکاری و برشکاری انجام شده و در قالب های آماده ریخته و به حالت پیش ساخته آماده می شود ، پس از مدتی که قالب ها اماده شدند در در آب غوطه ور شده و مدت زمانی را در آب شناور می مانند که این امر موجب فراوری سازه های بتن می گردد و سپس بعد از خروج از آب سمباده کاری شده و زنگ می گردد ، باسکول که از پلاتفرم ، دیواره و فندانسیون زیرین و رمپ ورودی و خروجی تشکیل می گردد در این روش توسط قالب های آماده در سیستم اجرا می گردد ، باسکول جاده ای بتنی به دلیل سادگی نصب راه اندازی به نسبت دیگر باسکول ها استفاده ی بیشتری می گردد .